Feed — by:Larm
by: Larm musikkfestivalen er en av hovedbegivenhetene i Oslos musikkscene. Den introduserer unge og uetablerte artister for et større publikum og er nettverksarrangement for den nordiske musikkindustrien ettersom produsenter, artister, plateselskaper, ledere og arenaer kommer sammen rundt en uke med konserter og samtaler.
Etter utfordringene som koronapandemien medbrakte for hele musikkbransjen, by:Larm kom til oss i begynnelsen av 2021 med en problemstilling: hvordan kunne nett deres være en relevant plattform gjennom året, og ikke bare i løpet av festivaldagene? Dette resulterte i en grundig gjennomgang av deres forretningsmodell, deres funksjon som en nettverksarena for musikkindustrien, deres publiseringsstrategi samt utvikling av en fleksibel og funksjonell konsertplattform.
365
Hvordan gjøre by:Larm relevant 365 dager i året? Vi skapte en fleksibel nettside som tilpasser seg etter festivalens behov året rundt, enten det er å promotere årets program, fortelle suksess historier, eller være en viktig stemme i musikk debatten året rundet. Dette gjorde vi ved å inkludere en nyhetsmodul med ulike kategorier, slik at nyhetene kan sorteres etter by:Larm utgave og begivenhet.
Design
Som mange andre festivaler endrer by: Larm identitet hvert år. Designteamet vårt laget derfor en solid ryggrad som hvert års identitet kan implementeres på. Basert på deres tidligere identitetshistorie definerte vi en leken stil og bygde et designsystem på en slik måte at fremtidige designstiler lett kan bygges videre på.
Digital Networking
Et annet mål var å utvikle networkingen i musikkbransjen innenfor en digital arena. Løsningen ble by:Larm sitt medlem program. I et eget "Directory" kan festival deltagere å lage sin egen profil og bygge sitt nettverk i bransjen. Gjennom denne profilen kan man nemlig komme i kontakt med både artister og andre festival deltagere, samt følge opp samtalene som skjer over en øl, eller bakerst i et konsert lokale.
Streaming og fleksibilitet
Hvordan kunne vi både tilby en digital opplevelse uten at den skulle gå på bekostning av fysiske opplevelser? Vårt fokus i arbeidet med by:Larm var å utvikle en plattform som kunne være like relevant i mange år fremover, både for live arrangementer og for streaming tjenester. Fleksibilitet for brukere og i systemet vi utviklet ble et viktig fokusområde.
Technology
Vi lagde en integrasjon med billettsystemet by:Larm for å automatisk opprette by:Larm brukere på nettsiden for sider som krever innlogging og brukerrolle. Vi brukte også innholdsplattformen Sanity, som håndterer tekst, bilder og annen data. Denne plattformen inkluderte en Spotify integrasjon hvor redaktøren kan hente ut forhånsvisninger av sanger fra en artist eller sang ID.
Vår leveranse
UX design
Digital design
Front-end utvikling
Back-end utvikling
Samarbeidspartnere
Den visuelle identiteten er utviklet av Rune Mortensen og Frode Skaren.
Streaming tjenesten er levert av Triple M.