Screenshot 2022 05 16 at 11 14 32

ELEMENT er et arkitektfirma med base i Oslo som står bak en rekke eiendomsbygg og kunstneriske prosjekter. Vi leverte den nye visuelle identiteten, nettsiden, kommunikasjonskonseptet og merkevarestrategien. Kjernen i vår leveranse har vært å visualisere og synliggjøre hva ELEMENT står for og hva de jobber med hver eneste dag. Siden arkitektur beveger seg sakte, er det mange prosjekter som tar år å fullføre – men som fortsatt er svært relevante å snakke om. Derfor er nettstedet sentrert rundt konseptet med å avsløre veien mot fullføring.

Prosessdrevet identitet

En stor utfordring for kreative næringer er å dokumentere hvor mye arbeid som ligger bak et konsept i komplekse strukturer som arkitekter jobber med. Hovedmålet for merkevarestrategien har derfor vært å synliggjøre prosessen, snu inn og ut på det folk vanligvis forbinder med arkitektoniske prosjekter, fokusere like mye på det ferdige produktet som prosessen med å komme dit.

Et av hovedprinsippene vi brukte var å behandle alt ELEMENT arbeider med som et prosjekt i seg selv: et hjem, en byggeplass, en eiendom, en transformasjon, en bok, en utstilling eller et interiør håndteres i lik skala på nettsted. Som et resultat holdes navigasjonen på et minimum: Prosjekter og Om oss er de eneste valgene som er gitt i menyen.

Element bilde loop

Fra ELEMENT til elementer

Nå til logoen. Ordet "element" har både en rå og stabil konnotasjon i tillegg til å referere til noe fleksibelt og tilpasningsdyktig. Denne dualiteten kan spores tilbake til ordets opprinnelse, som er todelt; element stammer begge fra det latinske elementum som betyr "prinsipp eller rudiment" så vel som det greske stoikheion som betyr "komponent eller del av en helhet".

Lekenheten der navnet har blitt brukt visuelt tilpasset for å skape en selvutførelse av sin egen form, ligger i dekomponeringen av ordet øverst til venstre på siden i forskjellige "elementer". Navneskiltet fungerer dermed som en representasjonsprosess for prosjektet.

Element nettside
Elemenet phone
Elemenet phone 3
Elemenet phone 2
Elemenet phone 1

Jo mer brukerne ruller nedover siden og ser progresjonen og den uferdige tilstanden til prosjektene, jo mer dekomponert blir navnet. Som sådan veksler selve logoen mellom en polert og upolert tilstand.

For å legge til et nytt lag til konseptet, la vi til stiplede linjer i bakgrunnen på siden hver gang vi ser på progresjonen til hvert prosjekt, som også understreker skissekvaliteten ved å etterligne arkitektens designpapir.

Resultatet er en enkel, men dynamisk identitet som svinger i rommet mellom rått og polert, ferdig og uferdig, skissert og gjennomført. Siden konseptet også innebar å gjøre historiefortellingen av hvert prosjekt enklere for ELEMENT, ser vi frem til å se deres bruk av publiseringsverktøyet som vi laget sammen i årene som kommer.

M8 ELEMENT Arkitekter Ivar Kvaal 6
M8 ELEMENT Arkitekter Ivar Kvaal 8
Element instaverktoy5
Element instaverktoy4
Element instaverktoy3
Element instaverktoy2
Element instaverktoy1

Vår leveranse

Identity
Digital design
User experience
Front-end development
Back-end development
Social media strategy