Stiftelsen Den Gode Idé har som mål å støtte designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) til å realisere en prosjektidé, forretningsidé, kunstverk, film, app, tjeneste eller produkt. Midlene skal brukes til å utvikle innovative prosjektideer hvor helsefremming, bærekraft og humanistiske temaer står sentralt.

Feed har vært designpartner for stiftelsen, og har levert visuell identitet, nettsidedesign og utvikling. Konseptet for identiteten er basert på The Slinky - et forhåndskomprimert spiralformet fjærleketøy oppfunnet av Richard James på begynnelsen av 1940-tallet. Det kan gå videre med sitt eget momentum, på samme måte som når du får en god idé og ting begynner å bevege seg. Slinkyen representerer både lekenhet og innovasjon og vil også være trofeet som deles ut til vinnerne.

Ambisjonen vår var å gjøre dette prosjektet så lettvekt som mulig, men likevel å skape noe poetisk og lekent i Birgitta Cappelens ånd. Vi valgte å bruke mesteparten av tiden på konsept, identitet og den kodede animasjonen, og bygge nettsiden som en en-sides trekkspillbasert Webflow-side.

Den Gode Idé er muliggjort med midler fra Birgitta Cappelen (1962-2022), førsteamanuensis ved Designinstituttet ved AHO, som i løpet av livet ønsket at hennes formue skulle gå inn i en stiftelse med dette formålet. Stiftelsen Den Gode Idé ble lansert 15. mars 2023 ved DOGA-prisen for design og arkitektur. Stiftelsen gir 500 000 kroner hvert år til en eller to studenter fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

Link til nettsiden.

6 birgittacappelen
Launch BW
Dgi tshirt BW
Prosess
4 trappetroll

Leveranser

Design
Visual Identity
UX
Front-end development
Back-end development
Motion animation

Typografi

Suisse Int'l Mono